Zákonem
č. 204/2015 Sb. byl nedávno novelizován zákon č. 200/1990 Sb. o
přestupcích. Hlavním posláním novely bylo zřídit registr
přestupků, kde budou evidovány nejčastěji páchané přestupky.
Recidivisté mají být trestání přísněji. Zároveň byla
upravena i řada nevyhovujících ustanovení zákona. Část změn
nabývá účinnosti spolu s registrem přestupků až k 1.10.2016,
část však nabývá účinnosti již k 1.10.2015. Některým změnám
proto bude nutné se přizpůsobit prakticky ihned.
Především
se mění základní výměra blokové pokuty, která se zvyšuje na
5.000 Kč, a výše pokuty, již lze uložit příkazem, na 10.000
Kč. To umožní řešit řadu závažných přestupků i ve
zkráceném řízení. Hranice pro uložení pokuty se o něco
mírněji zvyšuje i u mladistvých.
Rozšiřují
se dále možnosti uložení omezujícího opatření spočívajícího
v zákazu navštěvovat určitá místa, pokud se tam pachatel
dopouští přestupků proti pořádku v místní samosprávě,
veřejnému pořádku, občanskému soužití, majetku anebo
„drogových“ přestupků. Doposud bylo možné zakázat vstup jen
do uzavřených prostor (např. restaurace, stadion) a za méně
přestupků. Nyní bude možno opatření uložit i na určená
veřejně přístupná místa (např. prostor před supermarketem,
restaurací, v určité ulici, na náměstí), a to až na rok.
Maření zákazu zůstává pouze přestupkem (zákaz je však
alespoň titulem pro vykázání dané osoby z místa, i kdyby zrovna
nic nepáchala).
Zásadní
změnou je prodloužení prekluzívní lhůty k projednání
přestupku, byť poněkud komplikovaně. Základní lhůta zůstává
jednoroční, přerušuje se ale v případě zahájení řízení o
přestupku, jakož i vydáním rozhodnutí o přestupku, jímž je
obviněný uznán vinným; u příkazu o uložení pokuty se lhůta
přerušuje až jeho doručením. Konkrétně se přerušuje lhůta
uložením bloku (zde splývá zahájení řízení s vydáním
rozhodnutí o vině), dále doručením (oznámením) příkazu o
uložení pokuty a (pouhým) vydáním rozhodnutí v nezkráceném
řízení (tj. předáním rozhodnutí k poštovní přepravě; což
zřejmě bude platit i u příkazu o uložení napomenutí, v
důsledku legislativní nedůslednosti).
Přerušením
lhůty počíná opět běžet jednoroční lhůta. Nejpozději do
jednoho roku od spáchání přestupku je proto třeba řízení
zahájit. Poté plyne další rok k projednání přestupku. Vydáním
rozhodnutí o vině se také prodlužuje lhůta k projednání o rok.
I v případě zrušení rozhodnutí tak má správní orgán
dostatek času znovu rozhodnout. Nejzazší hranice k projednání
přestupku je stanovena objektivní lhůtou dvou let.
Další
změnou je omezení povinnosti projednávat všechny přestupky,
jichž se měl obviněný dopustit a které projednává týž
správní orgán, ve společném řízení. I kdyby se sešly třeba
přestupek dopravní, stavební a proti občanskému soužití.
Nadále bude společné řízení omezeno na přestupky téže
oblasti veřejné správy. V případě přestupků typicky
projednávaných obcemi (§§ 46, 47, 49, 50) se tyto považují dle
výkladu MV za jednu oblast (ve zbytku budou „oblasti“ vymezeny
odvětvovými zákony; na druhé straně, pokud určitý odbor řeší
více předpisů najednou, může být i tak vedeno společné
řízení, v zájmu hospodárnosti).
Povinnost
vedení společného řízení je dále limitována tím, že
společné řízení se povede jen o těch přestupcích, které se u
správního orgánu „sešly“ před zahájením řízení o jiném
přestupku. Bude-li proto obviněný po zahájení řízení páchat
další přestupky, nebude je už nutno připojovat do probíhajícího
řízení o dříve spáchaném přestupku.
Drobná
úprava se týká tzv. předšetřování přestupků policií. Text
je vyjasněn tak, že věci, které policie předšetřuje, může
sama odložit, když nejde o přestupek či není znám pachatel.
Věci, které nepředšetřuje, naopak oznamuje vždy, a to i kdyby
pachatel nebyl znám.
Další
doplnění se týká odkládacího důvodu u návrhových přestupků
(ublížení na cti, přestupky spáchané mezi blízkými osobami),
pokud návrh nebyl vůbec podán. Doplněny jsou i důvody zastavení
řízení o přestupku. Za prvé jde o opožděné podání návrhu
na projednání přestupku, kde se řízení zastavuje rozhodnutím,
proti němuž se lze odvolat. Za druhé jde o podání návrhu
neoprávněnou osobou nebo z důvodu, že vyšlo najevo, že
přestupek projednávaný z moci úřední lze projednat jen na
návrh. V posledně uvedených případech se odvolat nelze.
Další
změnou je povinnost uvádět ve výroku rozhodnutí o vině formu
zavinění (úmysl, nedbalost). Toto nemusí činit problémy tam,
kde má správní orgán dost času se nad formou zavinění zamyslet
(a u přestupků, které lze spáchat jen úmyslně), může to však
v praxi činit problémy u přestupků, které lze spáchat jak z
nedbalosti, tak úmyslně (rušení nočního klidu, porušení
obecně závazné vyhlášky). V pochybnostech bude jistější (a
také pro pachatele příznivější) předpokládat jen nedbalost.
Jednodušší to však zůstane u blokového řízení, kde se mj. s
ohledem na zvláštní úpravu náležitostí bloku forma zavinění
ani nadále zapisovat nemusí.
Významnou
změnou, týkající se blokových pokut, je ovšem zkrácení
objektivní lhůty pro zahájení přezkumného řízení. Přezkum
lze nyní zahájit jen do půl roku od právní moci bloku.
Vyrozumění, že přezkumné řízení již zahájit nelze, se
zasílá, jen pokud o ně podatel podnětu požádal. Tím se omezí
část agendy zejména dopravní policie, která je zahlcována
podněty „vybodovaných“ řidičů ke všem dříve uloženým
pokutám. Nová lhůta se použije i případě podnětů k blokům,
které nabyly právní moci před účinností novely.
Dle
obecné právní zásady se pak řízení zahájená před účinností
uvedených změn projednají dle stávající úpravy (přechodná
ustanovení, která měla tyto otázky řešit, jsou nedopatřením
účinná až od 1.10.2016 a nyní je proto nelze aplikovat). V
podrobnostech lze říci, že řízení zahájená před účinností
novely se dokončí dle původních předpisů. Nově zahajovaná
řízení se vedou již dle procesních ustanovení ve znění
novely, i kdyby byl přestupek spáchán před její účinností.
Hmotněprávní ustanovení se pak řídí datem spáchání
přestupku (podstatné zejména u zániku odpovědnosti za přestupek,
příp. též u sankcí).
Ostatní
změny, tedy především zřízení registru přestupků, nabudou
účinnosti od 1.10.2016. V registru budou evidovány především
přestupky proti veřejnému pořádku, proti občanskému soužití
a proti majetku, ale i další přestupky, jejichž evidence je
důležitá pro potřeby posuzování spolehlivosti dle zvláštních
zákonů (spolehlivost strážníků, vydávání zbrojních
průkazů).
Recidiva
bude přísněji postihována u přestupků proti veřejnému
pořádku, občanskému soužití a majetku. Správní orgán, včetně
policisty nebo strážníka obecní policie, bude muset vždy
ověřovat, zda za stejný přestupek nebyl pachatel v posledním
roce již uznán vinným. Pokud se pachatel dopustí přestupku
opakovaně, konkrétně v době do jednoho roku od právní moci
rozhodnutí o stejném přestupku, správní orgán musí uložit
pokutu (nelze např. napomenutí). V případě výše uvedených
přestupků se zároveň o polovinu zvyšuje horní hranice výměry
pro uložení pokuty. Opakovaný přestupek dále nelze řešit
blokovou pokutou (jakkoliv bylo rozmezí pro její uložení
podstatně zvýšeno), je nutno jej oznámit do správního řízení
(lze tak očekávat nárůst agendy na všech stranách)."Stejným" nebo opakovaně spáchaným přestupkem, u něhož se sleduje recidiva, se rozumí (zjednodušeně řečeno) přestupek dle stejného paragrafu.
Pro
účely přehledné evidence v registru přestupků budou dále
skutkové podstaty výše zmíněných přestupků rozčleněny v
zásadě tak, aby každé skutkové podstatě odpovídalo jedno
ustanovení (písmeno). Skutkové podstaty samy se však v podstatě
nemění, zcela nový bude jen přestupek maření policejního či
soudního vykázání.
Nad
rámec změn souvisejících s registrem bude účinných ještě
několik novinek. Rozhodnutí o přestupku bude možno doručovat i
veřejnou vyhláškou (jakkoliv by i tak bylo třeba souběžného
ustanovení opatrovníka). Odložení bude mít formu usnesení a
bude o něm vyrozumívána osoba dotčená přestupkem, je-li známa,
pokud to nepřinese neúměrné obtíže či náklady. Přestupky
proti občanskému soužití, vyjma ublížení na cti, pak v
případě spáchání osobou blízkou na oběti mladší 15 let
budou projednávány i bez návrhu.
Nejzásadnější
změnou, začleněnou do zákona nepromyšleným poslaneckým
návrhem, je rozšíření účastníků přestupkového řízení o
osobu, které byla přestupkem způsobena nemajetková újma. S
ohledem na absenci podrobnější úpravy v zákoně o přestupcích
bude mít zřejmě plný rozsah účastnických, včetně odvolacích,
práv (jakkoliv bez nároku na vyhovění odvolání, resp. na uznání
viny pachatele), v důsledku čehož lze očekávat min. nárůst
odvolací agendy.
Novelu,
byť ne dokonalou, lze považovat za určitý krok vpřed. Ať už
jde o změny reagující na potřeby praxe, nebo o léta odkládaný
registr přestupků. Uvidíme, zda se novela v praxi osvědčí.
Přinejmenším bude možno alespoň prověřit její slabá místa a
získané zkušenosti poté zohlednit při projednávání zcela
nového zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.
(O
něco kratší text obdobného obsahu byl publikován v časopisu Pro
města a obce č. 10/2015)
Upozornění na aktuální text:
K procesnímu postavení osoby, které byla způsobena nemajetková újma, se přesvědčivě vyjadřuje (restriktivním výkladem) odbornice na správní trestání dr. Prášková v textu "Postavení osoby, které byla přestupkem způsobena nemajetková újma" zveřejněném v časopisu Správní právo č. 4/2016 (dostupné zde).
Upozornění na aktuální text:
K procesnímu postavení osoby, které byla způsobena nemajetková újma, se přesvědčivě vyjadřuje (restriktivním výkladem) odbornice na správní trestání dr. Prášková v textu "Postavení osoby, které byla přestupkem způsobena nemajetková újma" zveřejněném v časopisu Správní právo č. 4/2016 (dostupné zde).
Žádné komentáře:
Okomentovat