Domácí násilí je
patologickým jevem, který se nevyhýbá rodinám a vztahům
etnických Čechů, menšin ani migrantů. Průběh domácího násilí
je často podobný nebo shodný, k odlišnostem však může
docházet, jde-li o „spouštěče“ domácího násilí, o metody
násilných osob, ale i o pokud jde o cesty a strategie, jak domácímu
násilí čelit.
Co se forem domácího
násilí týče, u etnických Čechů, menšin i migrantů jsou
zastoupeny všechny jeho formy, tedy násilí psychické, ekonomické,
fyzické i sexuální. Je-li ohroženou osobou žena, je škála
forem násilí pestřejší a násilí intenzivnější. Je-li
ohroženou osobou muž, převažuje spíše násilí psychické. Jako
osoby ohrožené však převažují ženy.
V případě migrantů se
vedle obvyklých bariér pro opuštění násilného partnera, jako
je obava ze ztráty dětí, nízké sebevědomí, obavy o budoucnost
a schopnost postarat se o sebe i o děti atd., přidávají i
překážky další. Především jde o strach ze ztráty pobytového
statusu, který je většinou vázán na partnetra, dále obavy z
úřadů, jazyková bariéra, špatné zkušenosti s orgány veřejné
moci, omezené sociální vazby v novém prostředí a rovněž i
průvodní jevy domácího násilí, jako je sociální izolace či
naučená bezmoc, které se v neznámém (cizím) prostředí
zintenzivňují.
Romská komunita
Jde-li o konkrétní
menšiny v České republice, asi nejvýznamější z nich tvoří
Romové. Tvoří v podstatě integrální součást české
společnosti, ať už jde o nejlépe integrované zbytky Romů
českých, kteří přežili romský holocaust (jižní Čechy, jižní
Morava), nebo o Romy přistěhovavší se za prací do Čech a na
Moravu v období komunismu, či o vlny slovenských Romů, kteří
přijeli do České republiky za příbuznými či „za lepším“
v posledních dvou desetiletích. Na druhé straně se Romové
potýkají s rasismem, segregací, chudobou a sociálním vyloučením,
kdy tyto jevy mohou ztížit i postavení osob ohrožených domácím
násilím. Dalším významným faktorem, ztěžujícím řešení
domácího násilí, jsou i vnitřní normy a tradice uvnitř romské
komunity.
Romky postižené domácím
násilím se na pomáhající organizace či na úřady obracejí z
důvodu domácího násilí jen minimálně, resp. prakticky vůbec.
Pokud již vyhledají pomoc, jde jim primárně o zajištění
bydlení či o řešení problémů sociálních, resp. finančních.
Problém domácího násilí vyjde najevo zpravidla až při další
komunikaci – matka např. opustila násilného partnera z důvodu
intenzivního násilí, ohrožujícího už i děti, nebo ji (v
menšině případů) sám partner z bytu vyhodil. K opuštění
partnera pak musí být skutečně pádný důvod (brutální násilí
spojené s alkoholismem, gamblerstvím apod.), neboť určitá míra
násilí je v rodině spíše běžná a násilí je někdy vnímáno
i jako projev lásky („když bije, tak miluje“). V rodině je muž
(otec) ústřední postavou, rodinné uspořádání je
patriarchální, ženě je určena role matky, rodičky a
pečovatelky, muž je hlavou rodiny, již je třeba poslouchat a
respektovat. Neplnění role matky či nedostatek respektu může být
i trestán, „vinna“ je žena. Opuštění rodiny je spíše
stigmatizující, ženy jako ohrožené osoby se proto často
vracejí, a ne-li k partnerovi, tak alespoň do své komunity, již
vyhledávají. Osamělý („sólo“) způsob života bez rodiny,
komunity a bez mužů je pro ně obtížně představitelný. Jak již
bylo řečeno, ohrožené osoby se o pomoc z důvodu násilí
obracejí jen zřídka, ať už z důvodu obav z úřadů, z nedůvěry
k nim, či po špatných zkušenostech např. s policií, ale i z
důvodu nedostatku informací a z důvodu tradic, resp. vlivu rodiny
a komunity (loajalita ke komunitě), kdy problémy se neřeší „přes
úřady“, ale uvnitř rodiny, jíž se zároveň rozumí podstatně
širší okruh příbuzných než u etnických Čechů.
Vietnamská
komunita
Další významnou
menšinou, tentokrát již původem mimo hranice České republiky,
je komunita vietnamská, formující se již od dob komunismu, kdy
zde v rámci mezinárodní spolupráce socialistických zemí řada
Vietnamců studovala a pracovala. Cílovou zemí pro vietnamskou
komunitu byla a je Česká republika i v novém režimu.
Postavení ženy a tím i
její možnosti, jak čelit domácímu násilí a řešit je, se
silně odvíjejí jednak od statusu ženy ve vietnamské společnosti
a dále od tradic a zvyků. Vietnamská rodina je patriarchální,
muž je její hlavou. Rozvody nejsou časté a jsou vnímány jako
stigma, byť alespoň v České republice, (ovšem) nejsou-li ve
vztahu děti, jsou relativně častější. V případě, kdy se žena
rozhodne k odchodu od násilného parttnera, je rodinou či přáteli
nabádána spíše k návratu, neboť „co by si bez partnera sama
počala“. Řada Vietnamek násilí snáší zejména kvůli dětem,
kdy se snaží udržet rodinu a zajistit dětem stabilitu a zázemí
pro další rozvoj – je zde přítomen silný prvek sebeobětování.
Jak již bylo řečeno,
rozhodne-li se oběť domácího násilí opustit partnera, brání
jí v tom řada překážek, a to nejen odpor rodiny a komunity,
která je vůči české společnosti velmi uzavřená a s úřady
vyjma nutných případů komunikuje pokud možno co nejméně. Další
překážkou je neznalost právního řádu, nedůvěra (až strach)
z úřadů, dále (a to intenzivně) obavy ze ztráty povolení k
legálnímu pobytu, také obavy ze ztráty dětí a rovněž obavy
existenční (schopnost uživit se a postarat se o děti v cizím
neznámém prostředí). Problémy se tak řeší především s
příbuznými nebo přáteli, nikoliv s českými úřady; i s
pomáhajícími organizacemi jen sporadicky či náhodně. Překážkou
k opuštění partnera je i subjektivně vnímaný nedostatek
alternativ, neboť samostatný život bez podpory rodiny či partnera
je nadmírů obtížný, a návrat do Vietnamu zpravidla nepřichází
v úvahu – byl by vnímán jednak jako selhání a většinou se
též rodina osoby, která odcestovala za prací či „za lepším“,
silně zadlužila, dluhy je třeba splatit a návrat je tak
nepřijatelný.
Spouštěčem domácího
násilí ve vietnamské komunitě pak může být, podobně jako u
ostatních migrantů, frustrace z obtížných životních podmínek,
náročné práce, sociální izolace v neznámém prostředí, a v
případě neúspěchu také nezaměstnost, neschopnost zajistit
rodinu či ztráta sociálního statusu oproti zemi původu. Ventilem
pro stres či pro snahu o znovunabytí pozice v rodině se tak stává
násilí vůči partnerce. K domácímu násilí často dochází,
podobně jako i u řady migrantů z jiných zemí, až v České
republice.
V případě vietnamské
komunity představuje velké riziko i organizovaný obchod s lidmi,
kdy migrantům je přislíbeno za vysoké částky v dolarech
zajištění cesty do cílové země i práce, cesta ovšem může
skončit i zabavením cestovních dokladů a nucením k otrocké
práci či prostituci, např. pod pohrůžkou předání úřadům či
vyhoštění. K odhalení pracovního či sexuálního vykořisťování,
prolínajícího se např. i s domácím násilím ze strany nového
partnera/kuplíře v cílové zemi, dochází jen zřídka a spíše
náhodně, např. při policejním zátahu či rozkrývání jiné
trestné činnosti.
Migranti ze zemí
bývalého Sovětského svazu
Širokou skupinu
potenciálních obětí a pachatelů domácího násilí představují
migranti ze zemí bývalého Sovětského svazu, především z
Ukrajiny, ale i ze zemí ostatních, včetně asijských. Tradiční
rodinné role se pak opět promítají i do parnerských vztahů v
České republice. V zemi původu je zpravidla muž hlavou rodiny, o
jehož slovu se nepochybuje, který rozkazuje a „usměrňuje“
ženu i celou rodinu. Určitá míra násilí v rodině vůči ženám
je vnímána v podstatě jako norma. Ke změně pak může dojít v
České republice, tedy v cizím prostředí, kde zejména v případě
neúspěchu (nezaměstnanost, neúspěch v podnikání, stres z
náročné práce a cizího prostředí) může dojít k eskalaci
násilí, a to i vysoce nad míru běžně tolerovaného partnerského
násilí, obvyklého ze strany „hlavy rodiny“ v zemi původu. Dá
se říci, že jen menšina žen ze zemí bývalého Sovětského
svazu ve svém životě nezažila domácí násilí, v České
republice však může dojít i ke výraznému zhoršení situace.
Přesto se o domácím
násilí v ukrajinské či ruskojazyčné komunitě příliš
nemluví, dané téma je spíše tabuizováno. Osoby ohrožené
domácím násilím o pomoc žádají jen zřídka, kdy na vině je
nejen subjektivně vnímané stigma ženy, která v rodinné funkci
„selhala“, ale opět i nedostatek sociálních vazeb, obavy z
úřadů a především ze ztráty povolení k pobytu, vázaného
často na partnera (za účelem sloučení rodiny), a opět i
jazyková bariéra. Nepomáhá
často ani rodina, která nutí osobu ohroženou násilím setrvat ve
vztahu (povinnost udržet rodinu, vážit si manžela a šance v nové
zemi, povinnosti k dětem, „matka i bába to také vydržely“...).
Na druhé straně migrantky ovládající ruský jazyk, resp. ze
slovanských zemí, se snáze učí česky, lépe a snadněji se
integrují do českého prostředí a v tomto ohledu jsou úspěšnější
než ženy z ne-slovanských zemí. Brzdou jim naopak může být
naučená pasivita, chránící je před intenzivnějším násilím
(aktivní postup oběti násilí zpravidla vždy eskaluje) a vyšší
náročnost eventuality spočívající v opuštění partnera,
nutnosti postavit se „na vlastní nohy“ (na což nejsou zvyklé,
byly spíš vedeny k opaku), zajistit si práci a bydlení, a ještě
se jako samoživitelka, vytížená náročnou a špatně placenou
prací, starat o děti.
Muslimská komunita
Muslimská komunita
zahrnuje nejen osoby z arabsky mluvících zemí, ale i řady
dalších, počítaje v to i střední a jihovýchodní Asii. Rodinné
soužití je i zde silně ovlivněno tradičním rodinným modelem,
kde má silné slovo muž jako hlava rodiny, ale i širší rodina
obou partnerů, udržující sociální kontrolu nad manželi.
Společenské i rodinné uspořádání je patriarchální, jak už
bylo naznačeno, rodina i společnost stojí na straně muže. Po
ženě je vyžadována poslušnost, péče o rodinu a děti a
dodržování formálních i neformálních pravidel, určených pro
život spořádané ženy a její rodiny. Muž zpravidla žádá po
ženě, aby nepracovala a věnovala se především jemu a rodině,
povinností muže je naopak rodinu zajistit.
Mnoho problémů vzniká
v případě, pokud se žena uvedeným
pravidlům nechce podvolit, např. chce i určitou míry
samostatnosti, svobody pohybu, vlastní práci a vlastní zájmy.
Zejména tehdy, pokud se role „obrátí“, např. muž je
neúspěšný v práci či v podnikání a/nebo rodinný rozpočet z
nutnosti závisí na příjmu ženy, může dojít k eskalaci násilí,
jímž muž řeší frustraci ze změny svého postavení,
selhání v roli muže a živitele i frustraci ze subjektivně
nerovného postavení vůči manželce, on níž se „nechává
živit“ a která si často tuto pozici uvědomuje.
Odchod od manžela je pro
muslimsku ženu jen obtížně představitelný, brání jí nejen
tradice a internalizované normy „správného“ rodinného
uspořádání, opírající se i o normy nábožensko-právní, ale
i pocit, že selhala ve své roli matky a manželky, dále špatné
svědomí z toho, že děti připravila o zázemí a o otce, a
nezanedbatelný tlak na ni vyvíjí i vlastní či manželova rodina.
Odchod od manžela pro ni může znamenat nejen riziko dalšího
násilí, tlaku a ovlivňování, ale může čelit i výhrůžkám
pomsty a smrti, a to ze strany rodiny své i manželovy (častější
v zahraničí, např. v Německu), příp. z ruky samotného manželka
(opakovaně v Čechách), který se s ochodem manželky, resp. s tím,
že si od něj dovolila odejít, až na výjimky nesmíří.
V případě odchodu od
partnera, pokud už násilí bylo neúnosné či došlo na vážné
obavy o vlastní život, se muslimky často jen obtížně integrují
do společnosti, neboť byly vedeny k závislosti na partnerovi a
mají obtíže se samostatným životem, hledáním zaměstnání i
hospodařením s penězi,
kdy často též podléhají přáním svých dětí, zejména
mužského pohlaví (častější u muslimek původem ze zahraničí).
Strádají ztrátou zázemí a trpí zároveň výčitkami a pocity
viny, kdy zároveň tím, že manžela opustily, se vydělily i z
rodiny a přišly tím o možný zdroj podpory. Jejich sociální
vazby, zejména byly-li manželem omezovány v pohybu a sociálních
stycích, jsou také velmi chudé a omezují se především na
rodinu a muslimskou komunitu, od níž však příliš podpory
očekávat nemohou (byť i zde existují výjimky, zejména u žen,
které navázaly pestřejší sociální kontakty, především
neomezující se pouze na komunitu imigrantů).
Další menšiny –
společné problémy v integraci a řešení násilí
I u dalších menšin lze
sledovat významný vliv kultury, z níž migranti pocházejí, byť
strategie řešení domácího násilí mohou být odlišné (např.
ženy z Mongolska se častěji vracejí do země původu, pro
muslimky však zpravidla nepřichází návrat v úvahu z důvodů
tradice, a ve vietnamské komunitě je zas návrat obtížně
představitelný z důvodů společenských, kdy je vnímán jako
ostuda; azylové bydlení a odbornou pomoc pak v České republice
vyhledávají opět jen některé migrantky). Dalšími problémy v
efektivnějším řešení a poskytování pomoci a provázení v
náročné životní situaci, jde-li o domácí násilí, je již
zmiňovaná nedůvěra k úřadům, nedostatek informací o právním
řádu a vlastních právech, dále jazyková bariéra, která je
problematická zejména tam, má-li být hovořeno, byť i
prostřednictvím tlumočníka, o osobních věcech (násilí,
včetně např. sexuálního). Dominantní jsou též obavy ze ztráty
legálního pobytu, tím spíše, pokud partner vyhrožuje vyhoštěním
či zadržuje oběti doklady, a v případě opuštění partnera
obavy z udání změny pobytu (s tím je spojeno riziko vyhoštění),
z prozrazení pobytu na jiné či utajené adrese a z problémů s
cizineckou policií. Negativně působí i málo podpůrných a
sociálních vztahů, resp. izolace, kteréžto jevy násilní
partneři často ještě posilují a integraci partnerky brání, aby
se neměla kam a na koho obrátit. O stresu z cizího prostředí i o
závislosti na rodině či partnerovi již rovněž byla řeč,
negativně působí i doposud zažité traumatizující situace,
zahrnující někdy i obchod s lidmi, systematické (nejen
partnerské) násilí a nucenou prostituci. Lze tak stěží
posoudit, zda by osobě ohrožené domácím násilím bylo lépe v
domovské zemi s možná méně efektivním právním řádem a
tradičnějšími normami partnerského soužití, nebo v České
republice, kde se ocitá v izolaci, kde násilí často eskaluje a
kde žádosti o pomoc a podporu silně brání objektivní i
subjektivně vnímané překážky, a násilí tak zůstává
neřešeno, s dopady na oběť i její děti.
V případě problémů
je pro migrantky v žebříčku důležitosti na prvním místě
zajištění legálního pobytu, dále otázka finančního zajištění
dětí a sebe, a až na posledním místě je otázka násilí, které
tak zůstává většinou neřešeno, potažmo nepotrestáno.
Smíšené svazky
Rizikem mohou být i
smíšené svazky cizinců s Češkami, jakož i Čechů s cizinkami.
V prvně uvedeném případě dochází k situacím, kdy cizinec,
zejména ze střední či severní Afriky, často mladšího věku,
naváže na dovolené, resp. v zahraničí, nebo při návštěvě
České republiky či cestou elektronických komunikací, kontakt s
(často starší) Češkou, posléze se k ní i přistěhuje (sňatek
předchází či krátce následuje), ovšem spíše za účelem
získání víza či trvalého pobytu v evropské zemi, než z důvodu
skutečného vztahu k manželce. Následně se odmítá podílet
finančně na chodu domácnosti, partnerky si neváží, chová se k
ní hrubě a dopouští se i násilného chování. Někdy takovýto
„vztah“ končí i finančním zruinováním partnerky a
nepodmíněným odsouzení partnera za týrání osoby žijící ve
společném obydlí a následným vyhoštěním.
V jiných případech
cizinec, často původem z arabské země, po sňatku s Češkou tuto
nutí, aby se vzdala svého zaměstnání, snaží se ji izolovat od
rodiny i přátel, kontroluje její pohyb, komunikaci s okolím i
hospodaření s penězi, požaduje po ní přijetí jeho kulturních,
příp. náboženských, zvyků. Dle jeho představ se má starat
primárně o děti a o domácnost, snaží se nad ní mít plnou
kontrolu. Pokouší-li se pak žena vztah opustit a vrátit se na trh
práce, je to pro ni velmi obtížné, s ohledem na ztrátu
sociálních kontaktů, pracovních dovedností i sebedůvěry.
Výše naznačené
násilné situace však nelze zevšeobecňovat a plošně vztahovat
na všechny příslušníky té které menšiny či etnika. Neznamená
to ani, že by páchání domácího násilí bylo výsadou mužů
náležejících k menšinám, resp. cizinců a migrantů. Bohatá
evidence domácího násilí páchaného etnickými Čechy (s
několika desítkami vražd ročně, coby vyústěním domácího
násilí) pak neopravňuje ani k jednoznačnému závěru, že v
České republice jsou na tom místní ženy lépe. Řada Čechů
sdílí velmi konzervativní či pokřivené představy o roli ženy
v rodině, v mnoha rodinách se násilí přenáší („dědí“) z
generace na generaci, ať už jde o roli násilné osoby či o roli
oběti, a různé poruchy osobnosti, projevující se i cestou
domácího násilí, rovněž nejsou výsadou konkrétní národnosti
či etnika.
Řada Čechů mj. i
cíleně poptává partnerku z třetí země, Ukrajinou počínaje a
např. Filipínami konče. Domnívají se pak, že žena (manželka)
jim musí být vděčná za to, že ji „vytáhli z bídy“ a
zajistili jí vyšší životní standard ve vyspělé zemi. Oplátkou
po ní vyžadují poslušnost ve všech otázkách, včetně života
sexuálního, záměrně ji udržují v izolaci od přátel i rodiny,
brání jí v integraci i ve studiu českého jazyka, nepřejí si,
aby pracovala, v kontaktu s úřady mluví (či vyřizují věci) za
ni. Role ženy, ať už coby „trofeje“ ze zahraničí nebo
„služky“, je pak především doma. V případě problému nebo
obrátí-li se týraná žena o pomoc, je partnerem líčena jako
zaostalá, hysterická, nemožná, „z pralesa“ apod., kdy
pachatel je schopen manipulovat i orgány veřejné moci (policii,
soudy, orgány sociálně-právní ochrany dětí). Což se radikálně
liší od představ manželky, která např. doufala ve vztah s
civilizovaným cizincem z vyspělé země, v zajištění vhodného
prostředí pro život dětí i život svůj a v odlišný model
rodinných vztahů, než byla zvyklá z domova. V podřízeném a
nedůstojném postavení je pak udržována i výhrůžkami manžela,
že se bude muset vrátit zpět, že přijde o děti, že on „má
známé“ u soudů či u cizinecké policie, aniž by ohrožená
osoba měla možnost takovéto hrozby ověřit. Někteří násilní
partneři takto vystřídají i několik partnerek z ciziny, ochotně
nabízených i specializovanými kancelářemi inzerujícími „oddané
nevěsty“ z Východu či z Asie. Pro migrantky tedy může být
rizikem i vztah se vzdělaným, „civilizovaným“, zajištěným a
okouzlujícím Čechem, jehož chování se po sňatku či
„připoutání si“ partnerky může podstatně (z)měnit.
Interdisciplinární
spolupráce a role nevládních organizací
Pokud už osoba ohrožená
domácím násilím uzraje k rozhodnutí je řešit či dokonce
odejít od násilného partnera, naráží na řadu překážek,
které už byly výše nastíněny. Nedůvěru v úřady, izolaci,
nedostatek orientace v neznámé zemi, obavy z budoucnosti atd. mohou
pomoci překonat především nevládní organizace, o nichž se
oběti dozví buď v rámci komunity, z médií nebo z cílených
kampaní, nebo náhodou, např. v kontaktu s policií nebo orgánem
sociálně-právní ochrany dětí. Nelze očekávat, že se oběť
obrátí přímo na formalizované instituce státní správy –
úspěšnější budou spíše nízkoprahové organizace fungující
na pomezí mezi většinovu společností a cílovou skupinou.
Komplikovanější
případy, zahrnující např. zamezení dalšímu násilí, péči o
děti, finanční a sociální pomoc, zadlužení, zajištění
legálního pobytu, bydlení, zaměstnání atd. však už vyžadují
užší spolupráci státní i neziskové sféry, jinými slovy
interdisciplinární spolupráci
zahrnující součinnost Policie ČR, cizinecké policie, neziskových
organizací, orgánů sociálně-právní ochrany dětí a obecních
úřadů, poskytovatelů právní pomoci, Úřadu pro mezinárodně
právní ochranu dětí a dalších. Zvláště složité či náročné
kauzy pak lze řešit i prostřednictvím takzvaných případových
konferencí, kde hledají společné řešení všechny
zainteresované strany. Neziskové organizace nemají příliš
prostředků ani institucionální moc, disponují však znalostmi,
kontakty, kvalifikací a nadšením. Orgány veřejné moci zase
znají své pravomoci a možnosti, mohou spíše prosadit svoji vůli,
a řešení domácího násilí tak dát právní rámec,
veřejnoprávní autoritu a vynutitelnost.
Z řady organizací,
které se zabývají či zabývaly domácím násilím u migrantů a
menšin, lze zmínit např. Intervenční centrum při Centru
sociálních služeb Praha nebo brněnskou organizaci Spondea,
zajišťující zároveň provoz Intervenčního centra v Brně, a z
organizací s širším záběrem (specializovaných nikoliv primárně
na domácí násilí) lze zmínit např. Organizaci pro pomoc
uprchlíkům, Sdružení pro integraci a migraci, Člověka v tísni,
Poradnu pro integraci, InBázi Berkat, Poradnu pro
občanství/Občanská a lidská práva, Centrum pro integraci
cizinců a další, a jde-li o obchod s lidmi, zmiňme např.
organizaci La Strada nebo Arcidiecézní charitu Praha (projekt
Magdala). Cíleně se pak domácím násilím, bez ohledu na zemi
původu klientky či klenta, zabývají Intervenční centra zřízená
v každém kraji, jakož i nevládní organizace – zmiňme např.
Acorus, Rosu, Bílý kruh bezpečí, proFem, Persefonu, Slezskou
diakonii a další.
Přejme si, aby jejich
práce bylo třeba co nejméně, ale jejich služby a pomoc byly
menšinám, migrantům i všem osobám ohroženým domácím násilím
co nejdostupnější.
(Publikováno v obdobném znění pod názvem "Problematika domácího násilí u menšin v České republice" In: Lhoťan. L. (ed): Rozmanitostí proti předsudkům. nakl. Lukáš Lhoťan, Praha 2012)
Žádné komentáře:
Okomentovat