- 1. Právní zakotvení a úkoly krajské samosprávy
Územní
samosprávné celky, tedy obce a kraje, byly od počátku zakotveny
v Ústavě samostatné České republiky č. 1/1993 Sb. Ústava
jim garantuje právo na samosprávu. Zatímco k obnově obcí,
jako základních územních samosprávných celků, došlo již
v roce 1990, kraje (coby vyšší územní samosprávné celky)
na svůj vznik ještě dlouho čekaly. Zřízeny byly až ústavním
zákonem č. 347/1997 Sb. a fungovat začaly s účinností od
1. ledna roku 2000. Činnost krajů podrobně upravuje zákon č.
129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), a další související
předpisy. Hlavní město Praha, jako obec i kraj „v jednom“,
mající spíše charakter statutárního města, se řídí
zvláštním zákonem č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze.
Kraj
je definován svým územím, svými občany a právem na samosprávu.
Lze jej proto nazývat územním samosprávným společenstvím
občanů, které je zároveň veřejnoprávní korporací (právnickou
osobou veřejného práva, resp. sdružením osob, které je založeno
na základě zákona, které nakládá s vlastním majetkem a kterému
je svěřena pravomoc plnit úkoly ve veřejné správě). Funkce
kraje spočívá především ve výkonu samosprávy, tedy všestranné
péči o rozvoj území kraje a potřeby jeho občanů. Vrcholným
orgánem kraje, vykonávajícím samosprávu, je zastupitelstvo
kraje. Konkrétní rozsah otázek, které spadají do výkonu
samosprávy, lze vyčíst z krajského zřízení (jde především
o pravomoci svěřené zastupitelstvu a radě kraje) a dále ze
zvláštních zákonů. Obecně se jedná o všechny otázky, které
jsou v zájmu kraje a jeho občanů. Pokud ovšem nejde o tzv.
přenesenou působnost kraje, tedy o výkon státní správy. Platí
pravidlo, že pokud zvláštní zákon upravující působnost krajů
nestanoví, že se jedná o přenesenou působnost (státní správu),
jedná se o působnost samostatnou (o výkon samosprávy).
Z právě
uvedeného vyplývá, že kraj může být pověřen i výkonem
státní správy. Tuto možnost předvídá i Ústava a samo krajské
řízení ukládá krajům povinnost zabezpečit výkon státní
správy. Zpravidla se tak děje prostřednictvím krajského úřadu,
který je v řadě otázek odvolacím orgánem vůči obecním
úřadům, někdy však koná i jako správní orgán prvního
stupně. Výkonem státní správy je i vydávání nařízení
kraje. Pro účely výkonu státní správy je území kraje správním
obvodem.
- 2. Kraj jako územní společenství občanů
Území
kraje se skládá z území všech obcí (příp. též vojenských
újezdů), které do kraje spadají. S těmito obcemi by měl
zároveň kraj spolupracovat ve všech záležitostech, které se
jich týkají, kdy zároveň nesmí zasahovat do výkonu jejich
samostatné působnosti. Měnit území kraje lze jen zákonem,
nestačí vzájemná dohoda krajů.
Nejvýznamnějším
prvkem, tvořícím kraj, jsou jeho občané. Krajské zřízení jim
přiznává řadu práv. Občanem kraje je fyzická osoba, která je
státním občanem České republiky a je v tom kterém kraji
hlášena k trvalému pobytu. Obdobná práva mají i cizinci
z členských zemí Evropské unie, hlášení k trvalému
pobytu na území kraje, a v menším rozsahu také majitelé
nemovitostí v kraji. Plného rozsahu práv nabývají občané kraje
až zletilostí.
Občan
kraje starší 18 let má jednak práva odvíjející se od práva
volebního, tedy má právo volit a být volen do zastupitelstva
kraje. Také má právo hlasovat v krajském referendu. I
v případě, že občan není jedním z členů krajského
zastupitelstva, má právo kontrolovat jeho činnost, vyjadřovat se
k ní a dalšími způsoby se podílet na správě kraje. Konkrétně
má právo vyjadřovat se v souladu s jednacím řádem ke
všem bodům projednávaným zastupitelstvem. Dále je oprávněn
kontrolovat hospodaření zastupitelstva, např. nahlížením do
rozpočtu nebo závěrečného účtu kraje, přičemž má právo
vyjadřovat se k nim již ve stadiu návrhu. Dále má právo
seznamovat se s usneseními zastupitelstva, rady, jakož i jejich
poradních, iniciativních či kontrolních orgánů, a pořizovat si
z nich výpisy. Občané kraje dále mohou podávat orgánům
kraje návrhy, připomínky a podněty, které jsou orgány kraje
povinny vyřizovat bezodkladně, nejdéle do 60 dnů, a jde-li o
působnost zastupitelstva, do 90 dnů. Tato podání bývají
zpravidla vyřizována dle interních pravidel pro řešení
(zejména) stížností. Občané též mohou požadovat projednání
určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou nebo
zastupitelstvem. Pokud je žádost podepsána alespoň 1.000 občany
kraje, je třeba ji projednat v 60 denní (rada), resp. 90
denní zastupitelstvo), lhůtě.
Jak
už bylo naznačeno, stejná práva, jako občan kraje, má i cizinec
z členské země Evropské unie, který je v kraji hlášen
k trvalému pobytu. Ne-občanovi kraje, který na území kraje
vlastní nemovitost, přísluší stejný rozsah práv, ovšem
s výjimkou práv volebních a práva hlasovat v referendu.
Dle
zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,
pak může každý, bez ohledu na občanství kraje nebo státní
příslušnost, po kraji, jakož i po jím zřizovaných či
zakládaných organizačních složkách, příspěvkových
organizacích nebo obchodních společnostech, požadovat informace
vztahující se k jejich působnosti (byť s vyloučením
osobních a citlivých údajů). A to včetně usnesení a zápisů
z jednání orgánů kraje. Žádat o informace může
samozřejmě i člen zastupitelstva.
- 3. Vnitřní členění a orgány kraje
Kraj
navenek jedná jako jeden celek, zároveň je však vnitřně členěn
na několik orgánů. Těmito orgány jsou zastupitelstvo, rada,
hejtman, krajský úřad a zvláštní orgány kraje. Každému
z těchto orgánů jsou krajským zřízením či zvláštními
zákony svěřeny konkrétní pravomoci. V samostatné
působnosti jedná kraj prostřednictvím některého z orgánů,
případně pověřeného člena zastupitelstva či úředníka
krajského úřadu. V přenesené působnosti jedná kraj
zpravidla prostřednictvím krajského úřadu, konkrétně
prostřednictvím oprávněných úředních osob. Odpovědným
subjektem je však zásadně vždy kraj.
- 3.1. Zastupitelstvo
Zastupitelstvo
kraje je jeho nejvýznamnějším orgánem, z jeho středu je
volena rada kraje i hejtman a svěřeny jsou mu ty nejdůležitější
pravomoci. Lze je charakterizovat jako jakýsi krajský „parlament“,
který je tvořen jednotlivými zastupiteli. Počet členů
zastupitelstva závisí na počtu občanů kraje. V kraji
s počtem obyvatel do 600.000 je zastupitelů 45, kraj s počtem
obyvatel nad 600.000 a do 900.000 má 55 zastupitelů a četněji
osídlený kraj má 65 zastupitelů. Mandát člena zastupitelstva
vzniká zvolením. Podrobnosti vzniku a zániku mandátu upravuje
zákon č. 130/2000 Sb. o volbách do zastupitelstev krajů.
- 3.1.1. Práva a povinnosti členů zastupitelstva
Z titulu
výkonu funkce člena zastupitelstva nesmí být zastupitel zkrácen
na svých právech vyplývajících z pracovního nebo obdobného
poměru a přirozeně ani na žádném ze svých ústavních práv.
V souvislosti s výkonem funkce požívá člen
zastupitelstva rovněž zvýšené trestněprávní ochrany jako
úřední osoba (dříve „veřejný činitel“), zároveň jsou
však na něj, jako na vykonavatele veřejné funkce, kladeny vyšší
nároky, např. dle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, nebo
jde-li o ochranu osobnosti (širší meze přípustné kritiky
zastupitele a nižší ochrana jeho soukromí).
Člen
zastupitelstva má řadu práv – některá se odvíjejí od jeho
funkce, některá od jeho postavení občana kraje a ostatní mu
příslušejí jako občanovi České republiky.
K právům
výslovně přiznaným zastupiteli náleží např. právo předkládat
zastupitelstvu a radě, jakož i výborům a komisím, návrhy
k projednání, a dále právo vznášet dotazy, připomínky a
podněty na radu a její jednotlivé členy, na předsedy výborů,
na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je
kraj, a na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních
složek, které kraj založil nebo zřídil. Adresát dotazu je
povinen písemně odpovědět do 30 dnů. Dále má člen
zastupitelstva právo požadovat od zaměstnanců krajského úřadu,
jakož i od zaměstnanců právnických osob, které kraj zřídil,
informace ve věcech, které souvisejí s výkonem funkce zastupitele
(na úseku přenesené působnosti jen s určitými omezeními –
nelze např. nahlížet do spisů). Informace musí být opět
poskytnuta do 30 dnů.
Právem,
a především povinností, zastupitele je účast na zasedání
zastupitelstva a na zasedání jiných orgánů kraje, jichž je
členem, a dále plnění úkolů, které mu tyto orgány uloží.
Člen zastupitelstva má dále hájit zájmy občanů kraje a dbát o
důstojnost výkonu své funkce. Člen zastupitelstva není vázán
žádnými příkazy (občanů, politické strany…) a je povinen
vykonávat svůj mandát v souladu s Ústavou, zákony a
svým slibem. Svůj mandát je povinen vykonávat osobně (nelze
zmocnit jiného), neboť práva vyplývající z mandátu jsou
nepřenositelná a nezcizitelná.
Ocitne-li
se člen zastupitelstva ve střetu zájmů, tedy ve střetu (svého)
zájmu soukromého, a zájmu veřejného (je projednávána věc,
která se týká zastupitele, osoby jemu blízké nebo subjektu,
s nímž je svými zájmy spjat, ať už ve smyslu pozitivním
či negativním), je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením
jednání orgánu kraje, který má danou záležitost projednávat.
Další povinnosti členů krajského zastupitelstva v této
oblasti upravuje zákon o střetu zájmů (např. povinnost trvale
uvolněných členů krajského zastupitelstva podávat majetkové
přiznání).
Pro
práva, která členu zastupitelstva náleží z titulu
postavení občana kraje, viz výše. Totéž obdobně platí, jde-li
o práva náležející každému, např. jde-li o právo na
získávání a šíření informací.
Člen
zastupitelstva uvolněný (myšleno z pracovního poměru) pro
výkon své funkce a rovněž zastupitel, který nebyl v pracovním
poměru, ale funkci vykonává ve stejném rozsahu (např. důchodce),
má nárok na odměnu, a to především odměnu měsíční (a také
na odměnu při skončení funkčního období). Odměna může být
přiznána i neuvolněným členům zastupitelstva. Výše odměny se
odvíjí od nařízení vlády č. 37/2003 Sb. o odměnách za výkon
funkce členům zastupitelstev. Členové zastupitelstva nejsou
zaměstnanci kraje, jakkoliv některé otázky (náhrady, cestovné
apod.) se řídí i pracovněprávními předpisy – postavení
zastupitele je však veřejnou funkcí (podobně jako funkce poslance
či jiných volených ústavních činitelů) a zákoník práce se
na ni zásadně nevztahuje.
- 3.1.2.Pravomoci zastupitelstva
Zastupitelstvo
rozhoduje převážně ve věcech patřících do samostatné
působnosti. Ve věcech přenesené působnosti smí zastupitelstvo
rozhodovat jen tehdy, pokud tak stanoví zákon.
Zastupitelstvo
je oprávněno předkládat Poslanecké sněmovně návrhy zákonů a
Ústavnímu soudu návrhy na zrušení právních předpisů (např.
vyhlášek či nařízení) pro rozpor se zákonem. Dále může,
podobně jako obce, vydávat obecně závazné vyhlášky kraje či
vyhlašovat krajské referendum. Zastupitelstvo dále schvaluje
programy územního rozvoje kraje, může schvalovat koncepce rozvoje
cestovního ruchu a rozhoduje o spolupráci s jinými kraji,
příp. o mezinárodní spolupráci. Zastupitelstvo dále volí
zástupce kraje do regionálních rad regionů soudržnosti.
K významným úkolům zastupitelstva patří stanovení rozsahu
základní dopravní obslužnosti kraje. Klíčová je pravomoc
zastupitelstva schvalovat rozpočet a závěrečný účet kraje.
Dále zastupitelstvo zřizuje a ruší příspěvkové organizace a
organizační složky kraje a rozhoduje o založení a rušení
právnických osob a rozhoduje též o účasti v jiných
právnických osobách. S výjimkou případů, kdy funkci valné
hromady vykonává rada (kraj je jediným společníkem),
zastupitelstvo též deleguje zástupce kraje na valnou hromadu
obchodních společností, v nichž má kraj majetkovou účast, a
dále navrhuje zástupce kraje do ostatních orgánů obchodních
společností. Klíčová je rovněž pravomoc zastupitelstva volit a
odvolávat hejtmana, jeho náměstky a další členy rady z řad
svých členů, a dále pravomoc stanovit počet uvolněných členů
rady a dalších zastupitelů. Zastupitelstvo také zřizuje a ruší
výbory a volí a odvolává jejich členy.
V otázkách
majetkoprávních zastupitelstvo rozhoduje o nabytí a převodu
nemovitostí, o poskytování darů v hodnotě nad 100.000 Kč,
o poskytování dotací pro obce a pro plnění veřejně prospěšných
účelů (zejména neziskovému sektoru). Dále zastupitelstvo
rozhoduje o prominutí či postoupení pohledávek nad 200.000 Kč, o
zástavách movitých věcí v hodnotě nad tutéž částku a o
zastavení nemovitostí, o přijetí či poskytnutí úvěru, o
vydání komunálních dluhopisů či o účasti na podnikání nebo
majetku jiných právnických osob.
Zastupitelstvo
si též může vyhradit k projednání či rozhodnutí i jiné
věci, pokud nejsou výslovně vyhrazeny radě.
- 3.1.3. Jednání zastupitelstva
Ustavující
zasedání nově zvoleného zastupitelstva svolává dosavadní
hejtman po uplynutí lhůty pro podání návrhu k soudu na
neplatnost voleb nebo neplatnost hlasování. Jinak se zastupitelstvo
schází dle potřeby, nejméně však jednou za 3 měsíce.
Požádá-li o to ad hoc alespoň jedna třetina členů
zastupitelstva, hejtman je povinen svolat zasedání zastupitelstva
tak, aby se uskutečnilo nejpozději do 21 dnů ode dne doručení
žádosti krajskému úřadu. Zastupitelstvo písemně svolává a
zpravidla i řídí hejtman. K platnosti usnesení nebo jiného
rozhodnutí zastupitelstva je třeba nadpoloviční většiny všech
jeho členů. Podobně k usnášeníschopnosti zastupitelstva je
třeba přítomnosti nadpoloviční většiny všech zastupitelů.
Zasedání
zastupitelstva je (musí být) vždy veřejné; lze je zároveň
přenášet prostřednictvím elektronických komunikací (internet,
regionální televize). Informaci o místě, době a navrženém
programu zasedání zastupitelstva je krajský úřad povinen
zveřejnit vždy nejméně 10 dnů předem na úřední desce
krajského úřadu. Může tak souběžně učinit i způsobem v
místě obvyklým (krajský tisk, internet). Program zasedání
navrhuje a připravuje rada, o zařazení dalších bodů do programu
rozhoduje zastupitelstvo. O průběhu zasedání se pořizuje zápis,
který je nutno pořídit do 10 dnů po skončení zasedání. Zápis
musí obsahovat údaj o počtu přítomných zastupitelů, dále
schválený program jednání, průběh a výsledek hlasování a
přijatá usnesení a musí být uložen u krajského úřadu
k nahlédnutí občanům kraje. Ze zasedání lze pořizovat i
úřední nahrávku. Není vyloučeno ani pořizování soukromých
nahrávek přítomnými občany, zejména pro účely zpravodajské a
publicistické.
Pro
účely standardizace a zefektivnění jednání vydává
zastupitelstvo jednací řád, kterým se detailně upravuje postup
při zasedání a jednání zastupitelstva. Jednací řád nesmí
odporovat zákonu a jeho tvůrci by měli přihlížet i k metodickým
doporučením Ministerstva vnitra, které na výkon samosprávy
dozírá.
- 3.1.4. Iniciativní a kontrolní orgány zastupitelstva
Jako
své iniciativní a kontrolní orgány zřizuje zastupitelstvo
výbory, které svá stanoviska a návrhy předkládají
zastupitelstvu. Výbory nejsou orgánem kraje. Zastupitelstvo
pověřuje výbory plněním úkolů, výbory mu odpovídají za svou
činnost. Počet členů výboru je vždy lichý a předsedou výboru
vždy musí být člen zastupitelstva. Zbylými členy výboru mohou
být i zástupci odborné veřejnosti, neziskových organizací,
bezpečnostních složek, školských zařízení, příspěvkových
organizací atd. Výbory se schází podle potřeby. K přijetí
usnesení výboru je třeba nadpoloviční většiny hlasů všech
jeho členů. Usnesení výborů se vyhotovují písemně a
podepisuje je předseda výboru.
O
kontrolách provedených výborem se pořizuje zápis, který
obsahuje předmět kontroly, jaké nedostatky byly zjištěny a
návrhy opatření k odstranění nedostatků. Zápis podepisuje člen
výboru a zaměstnanec, osoba, útvar či subjekt, jehož činnosti
se kontrola týkala. Výbory předkládají zápis zastupitelstvu. V
případě kontrolního zápisu se k zápisu připojí i vyjádření
orgánu, případně zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola
týkala.
Zastupitelstvo
vždy zřizuje výbor finanční, výbor kontrolní a výbor pro
výchovu, vzdělávání a zaměstnanost. Členy finančního a
kontrolního výboru nemohou být hejtman, zástupce hejtmana,
ředitel ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce
na krajském úřadu. Zmíněné výbory jsou nejméně pětičlenné.
Kraj, v jehož územním obvodu žije podle posledního sčítání
lidu alespoň 5 % občanů hlásících se k národnosti jiné než
české, zřizuje povinně i výbor pro národnostní menšiny, kdy
příslušníci národnostních menšin musí tvořit nejméně
polovinu všech členů výboru.
Finanční
výbor
provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky
kraje a provádí též kontrolu hospodaření právnických osob a
zařízení založených nebo zřízených krajem. Dále provádí
kontrolu využití dotací poskytnutých krajem obcím. Za tímto
účelem je výbor oprávněn požadovat od obcí potřebné
podklady, kdy obce jsou povinny poskytnout výboru součinnost.
Obecně plní finanční výbor další úkoly ve finanční oblasti,
kterými jej pověří zastupitelstvo.
Kontrolní
výbor
kontroluje plnění usnesení zastupitelstva a rady a v oblasti
samostatné působnosti kontroluje i dodržování právních
předpisů ostatními výbory a krajským úřadem. Kontrolní výbor
obdobně plní i další kontrolní úkoly, kterými jej pověří
zastupitelstvo. Člen kontrolního výboru by neměl být členem
jiného výboru zastupitelstva, ani by neměl být úředníkem
krajského úřadu vykonávajícím samostatnou působnost, aby mohl
být při výkonu své činnosti skutečně nestranný a nezávislý.
Předsednictví kontrolního výboru, příp. i převaha jeho členů,
jsou zpravidla vyhrazeny politické opozici.
Výbor
pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost
v návaznosti na demografický vývoj a vývoj zaměstnanosti
posuzuje a vyjadřuje se k síti škol a školských zařízení,
studijních a učebních oborů a k jejich změnám v působnosti
kraje. Dále předkládá návrhy na zkvalitnění péče poskytované
školami a školskými zařízeními, popřípadě předškolními
zařízeními, které kraj zřizuje, a vyjadřuje se k záměrům na
poskytování dotací v oblasti mládeže, tělovýchovy a sportu.
Projednává též zprávy o výsledcích výchovně vzdělávací
činnosti škol, školských zařízení a předškolních zařízení,
které kraj zřizuje, a obecně plní další úkoly v oblasti
výchovy a vzdělávání, kterými jej pověří zastupitelstvo.
- 3.2. Rada
Členy
rady kraje volí ze svého středu členové zastupitelstva. Rada je
v oblasti samostatné působnosti výkonným orgánem kraje, je
odpovědná zastupitelstvu a lze ji charakterizovat jako jakousi
krajskou „vládu“. V přenesené působnosti smí rada
rozhodovat jen tehdy, stanoví-li tak zákon (např. vydává-li
nařízení kraje).
Radu
vždy tvoří hejtman, dále náměstek (či náměstkové) hejtmana
a další členové rady. V kraji do 600.000 obyvatel je rada 9
členná, nad tento počet má rada 11 členů. Pokud je hejtman či
jeho náměstek odvolán nebo rezignuje na svoji funkci, přestává
být členem rady.
- 3.2.1 Pravomoci rady
Rada
jako výkonný orgán odpovědný zastupitelstvu připravuje návrhy
a podklady pro jednání zastupitelstva a zabezpečuje plnění jím
přijatých usnesení.
Radě
je vyhrazeno zabezpečení hospodaření kraje podle schváleného
rozpočtu a provádění rozpočtových opatření (je-li třeba
pozdější změny rozpočtu, po jeho schválení) v rozsahu svěřeném
zastupitelstvem. Dále rada stanovuje počet zaměstnanců kraje
zařazených do krajského úřadu, do zvláštních orgánů kraje a
jeho organizačních složek a také objem prostředků na platy
těchto zaměstnanců. Na návrh ředitele krajského úřadu jmenuje
a odvolává vedoucí odborů (návrh ředitele je podmínkou
platnosti jmenování). Rada také zřizuje a zrušuje, jako své
poradní a iniciativní orgány, komise a jmenuje a odvolává jejich
předsedy a členy. Rada je oprávněna ukládat krajskému úřadu
úkoly v samostatné působnosti, kontroluje jejich plnění a
obecně může přezkoumávat opatření přijatá krajským úřadem
v samostatné působnosti. Rada též vyřizuje návrhy, připomínky
a podněty obcí a právnických osob z územního obvodu kraje a
stanovuje pravidla pro přijímání a vyřizování petic a
stížností. Rada obdobně projednává a řeší návrhy,
připomínky a podněty předložené jí členy zastupitelstva nebo
komisemi rady. Dále rada vykonává zakladatelské a zřizovatelské
funkce ve vztahu k právnickým osobám a organizačním složkám,
které byly zřízeny nebo založeny krajem, jmenuje jejich ředitele
a stanovuje jim platy a odměny; rozhoduje též ve věcech kraje,
je-li jediným společníkem obchodní společnosti. Rada též
rozhoduje o uzavírání nájemních smluv, tuto pravomoc ale může
svěřit krajskému úřadu. V rámci přenesené působnosti
rada vydává nařízení kraje.
Jde-li
o majetkoprávní úkony, rozhoduje rada o poskytování dotací na
veřejně prospěšné účely, zejména neziskovému sektoru,
nepřevyšují-li 200.000 Kč, dále rozhoduje o prominutí
pohledávek a o zastavení movitých věcí nebo práv do částky
stejné výše, o poskytování darů do 100.000 Kč a o nabytí nebo
převodu movitých věcí, včetně peněz, na kraj.
Rada
nesmí zasahovat do vyhrazené působnosti zastupitelstva (viz výše),
zabezpečuje však rozhodování i ve všech ostatních záležitostech
patřících do samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny
zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo výslovně či
fakticky nevyhradilo (tzv. zbytková pravomoc rady).
- 3.2.2. Jednání rady
Rada
se schází ke svým schůzím podle potřeby. Schůze rady svolává
hejtman. Schůze rady jsou neveřejné. Rada může k jednotlivým
bodům svého jednání přizvat i dalšího člena zastupitelstva
nebo jiné osoby. K platnosti usnesení, volbě nebo rozhodnutí
rady je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejích
členů.
O
průběhu schůze rady se pořizuje zápis, ve kterém je třeba
uvést počet přítomných členů, schválený program schůze,
průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení. Zápis
podepisuje hejtman nebo náměstek hejtmana, spolu s ověřovateli.
Zápis
je nutno pořídit do 10 dnů od schůze a musí být uložen u
krajského úřadu k nahlédnutí členům zastupitelstva kraje. Dle
zákona o svobodném přístupu k informacím mají k zápisu
(s vyloučením osobních a citlivých údajů) přístup i jiné
osoby. Ze své činnosti se rada zodpovídá i na každém zasedání
zastupitelstva, kde podává zprávu o své činnosti.
- 3.2.3. Iniciativní a poradní orgány rady
Jako
své iniciativní a poradní orgány zřizuje rada kraje komise,
která svá stanoviska, náměty a doporučení předkládají radě.
Komise nejsou orgánem kraje. Komise se usnáší většinou hlasů
všech svých členů, jejichž počet může být i sudý. Členy (a
předsedy) komisí mohou být i osoby, které nejsou členy
zastupitelstva (nezávislí odborníci, zástupci Policie ČR,
neziskové organizace apod.). Komise je ze své činnosti odpovědná
radě. Zřídit lze např. školskou komisi, bezpečnostní komisi,
dopravní komisi atd., zpravidla dle úkolů svěřených náměstkům
hejtmana a ostatním radním.
- 3.3. Hejtman
Hejtman
zastupuje kraj navenek. Hejtman však není statutárním orgánem
kraje, jde především o funkci reprezentativní a politickou.
Postavení hejtmana lze v nadsázce přirovnat k funkci
„premiéra“ či „předsedy krajské vlády“, který je
„prvním mezi sobě rovnými“, kdy jeho autorita, jakkoliv
významná a dominantní, je především politická a neformální.
Neznamená to tedy, že by hejtman mimo své zákonem výslovně
stanovené pravomoci či bez pověření radou či zastupitelstvem (v
rámci jejich působnosti) mohl např. sám uzavírat smlouvy,
rozhodovat o prodeji majetku kraje apod. Pokud by tak činil, mohlo
by se jednat o zneužití pravomoci úřední osoby a v případě
vzniku škody by hejtman za své kroky odpovídal.
Konkrétní
právní úkony, zejména v oblasti práva občanského nebo
obchodního, by měl činit pověřený člen zastupitelstva,
případně rady, byť jím může být (třeba i z důvodů
reprezentativních) právě hejtman. Realizace toho kterého právního
úkonu může být v řadě případů svěřena i krajskému
úřadu, nebo bude oprávnění úředníků k provádění
právních úkonů, zejména těch rutinních, vyplývat
z organizačního řádu krajského úřadu.
Hejtmana
a náměstky hejtmana volí zastupitelstvo z řad svých členů.
Hejtman a náměstek hejtmana musí být občany České republiky.
Za výkon své funkce odpovídají zastupitelstvu. Rada může
hejtmanovi ukládat úkoly jen v rozsahu své působnosti.
- 3.3.1. Pravomoci a povinnosti hejtmana
Hejtman
s náměstkem hejtmana podepisuje právní předpisy kraje a na
základě zákonného zmocnění zřizuje pro výkon přenesené
působnosti zvláštní orgány kraje. Hejtman dále po předchozím
souhlasu ministra vnitra jmenuje a odvolává ředitele krajského
úřadu, kdy souhlas ministra je podmínkou platnosti uvedených
úkonů. Řediteli krajského úřadu hejtman stanovuje plat a ukládá
mu úkoly. Vůči řediteli a uvolněným členům zastupitelstva též
hejtman plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele
podle zvláštních předpisů. Hejtman též odpovídá za včasné
objednání přezkoumání hospodaření kraje, je odpovědný za
informování občanů o činnosti kraje a vykonává další úkoly
v samostatné nebo přenesené působnosti, pokud jsou mu svěřeny
zastupitelstvem, radou nebo tak stanoví krajské zřízení nebo
jiný zákon.
Hejtman
dále svolává a zpravidla i řídí zasedání zastupitelstva a
rady, podepisuje spolu s ověřovateli zápis z jednání
zastupitelstva a zápisy z jednání rady. Pokud má hejtman za to,
že usnesení rady je nesprávné, je oprávněn pozastavit jeho
výkon a věc pak předloží k rozhodnutí nejbližšímu zasedání
zastupitelstva.
Hejtmana
zastupuje náměstek hejtmana. Zastupitelstvo může zvolit i více
náměstků hejtmana a svěřit jim některé úkoly (např. náměstek
pro dopravu, školství, sociální věci, zdravotnictví, majetkové
věci apod.). Náměstek hejtmana, kterého určí zastupitelstvo,
zastupuje hejtmana v době jeho nepřítomnosti nebo v době, kdy
hejtman svoji funkci nevykonává. Pokud je hejtman odvolán nebo se
vzdá své funkce a není-li zvolen hejtman nový, vykonává jeho
funkce rovněž tento určený náměstek (a není-li ani tohoto
náměstka, je pověřen některý ze zbylých
radních).
- 3.4. Krajský úřad
Krajský
úřad plní v samostatné působnosti úkoly vyplývající ze
zákona a uložené mu zastupitelstvem nebo radou kraje. Napomáhá
též činnosti výborů a komisí.
S výjimkou
úkolů svěřených zákonem radě nebo zastupitelstvu vykonává
krajský úřad přenesenou působnost, tedy státní správu, již
vykonává „namísto státu“, resp. „pro stát“. Přezkoumává
např. v odvolacím nebo přezkumném řízení rozhodnutí a
jiné správní akty vydané orgány obcí (zejména obecními úřady
či magistráty), jako správní orgán prvního stupně též sám
rozhoduje dle zvláštních zákonů nebo ukládá sankce za porušení
zákona a je rovněž dozorovým, kontrolním a metodickým orgánem
pro obce. Zřizuje též funkci koordinátora pro romské záležitosti
a vykonává další působnosti svěřené mu zákonem.
Krajský
úřad tvoří ředitel a zaměstnanci kraje zařazení do krajského
úřadu. Krajský úřad se člení na odbory a oddělení. V čele
krajského úřadu stojí ředitel.
- 3.4.1. Ředitel krajského úřadu
Ředitel
krajského úřadu je zaměstnancem kraje. Za plnění úkolů
svěřených krajskému úřadu v samostatné a přenesené
působnosti je odpovědný hejtmanovi. Je však vyloučeno, zejména
na úseku státní správy, aby hejtman prostřednictvím ředitele
určoval, jak má být např. rozhodnuto v konkrétním správním
řízení.
Ředitel
je nadřízeným všech zaměstnanců kraje zařazených do krajského
úřadu a kontroluje jejich činnost, stanovuje jim platy a plní
vůči nim funkci statutárního orgánu zaměstnavatele. Vydává
též organizační a pracovní řád, spisový řád a skartační
řád krajského úřadu. Ředitel dále zajišťuje úkoly v
přenesené působnosti kraje, je oprávněn předkládat radě
návrhy na vydání nařízení kraje a podává Ústavnímu soudu
návrh na zrušení nařízení obce. Obecně pak plní úkoly
uložené mu zastupitelstvem, radou nebo hejtmanem.
Ředitel
krajského úřadu je oprávněn účastnit se zasedání
zastupitelstva a schůzí rady s
hlasem poradním.
Ředitel smí být členem politické strany, nesmí však v
politických stranách a v politických hnutích vykonávat žádné
funkce. Jeho funkce je neslučitelná s funkcí poslance nebo
senátora a s funkcí člena zastupitelstva územního samosprávného
celku.
- 3.5. Zvláštní orgány kraje
Pro
výkon přenesené působnosti zřizuje hejtman též zvláštní
orgány kraje, pokud tak speciální zákon stanoví. S výjimkou
případů, kdy v čele takového orgánu stojí na základě
zákona hejtman, může být v jeho čele jen osoba, která
prokázala zvláštní odbornou způsobilost v oblasti přenesené
působnosti, pro jejíž výkon byl zvláštní orgán kraje zřízen.
Zvláštním orgánem kraje může být např. povodňová komise
zřízená dle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon).
- 4. Symboly kraje
Na
základě krajského zřízení může mít (a také má) každý
kraj svůj znak a vlajku. Změna znaku nebo vlajky je možná jen se
souhlasem předsedy Poslanecké sněmovny. Znak a vlajku kraje mohou
užívat kromě krajů i jimi zřízené nebo založené organizační
složky a právnické osoby. Jiné subjekty mohou užívat znak kraje
jen s jeho souhlasem, k užívání vlajky kraje však jeho souhlas
nutný není.
Hejtman
má právo užívat při významných příležitostech závěsný
odznak. Závěsný odznak má uprostřed velký státní znak a po
obvodu odznaku je uveden název Česká republika. Rada může
stanovit, v kterých případech může tento odznak užívat jiný
člen zastupitelstva nebo ředitel krajského úřadu.
Kraj
může používat též vlastní razítko. Razítko může kraj
používat jen v případech, kdy zákonem není stanoveno povinné
užívání úředního razítka s malým státním znakem (např.
při vydávání rozhodnutí, která jsou výkonem státní správy).
Při
výkonu samostatné působnosti se písemnosti vyhotovené orgány
kraje označují v záhlaví názvem kraje s uvedením názvu
příslušného orgánu, který písemnost vyhotovil. Zejména
rozhodnutí vydaná v rámci samostatné působnosti mohou být
opatřena kulatým razítkem se znakem kraje.
Při
výkonu přenesené působnosti, tedy státní správy, se písemnosti
(vyjma nařízení kraje) označují v záhlaví slovy "Krajský
úřad" s uvedením názvu kraje a současně i názvu odboru či
zvláštního orgánu, který písemnost vyhotovil. Rozhodnutí
vydaná v rámci výkonu státní správy se opatřují kulatým
razítkem s malým státním znakem.
- 5. Spolupráce s kraji, obcemi a dalšími subjekty
Kraje
mohou spolupracovat s ostatními kraji a obcemi. Na spolupráci
krajů s ostatními kraji a s obcemi zásadně nelze použít
ustanovení občanského zákoníku o zájmových sdruženích
právnických osob a o smlouvě o sdružení. Spolupráce mezi kraji
se uskutečňuje zejména na základě smlouvy uzavřené ke splnění
konkrétního úkolu nebo zakládáním právnických osob podle
obchodního zákoníku dvěma nebo více kraji. Kraj však nemůže
být členem občanského sdružení a nemůže být ani členem
svazku obcí.
Kraj
může spolupracovat i s právnickými a fyzickými osobami, a to dle
příslušných ustanovení občanského zákoníku o zájmových
sdruženích právnických osob a o smlouvě o sdružení.
Kraj
může spolupracovat i s územními samosprávnými celky jiných
států (např. na základě smluv o vzájemné spolupráci) a být
členem jejich mezinárodních sdružení. Obsahem spolupráce mohou
být jen činnosti, které patří do samostatné působnosti kraje.
- 6. Hospodaření kraje
Odpovědné
hospodaření s majetkem kraje je nadmíru závažný úkol, tím
spíše, že rozpočet krajů je srovnatelný s rozpočty
některých ministerstev. Struktura majetku kraje pak může být i
podstatně pestřejší a složitější. Obecně platí, že majetek
kraje musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s
jeho zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené
působnosti. Kraj je povinen pečovat o zachování a rozvoj svého
majetku a vede jeho evidenci. Majetek kraje musí být chráněn před
zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím. Kraj je dále
povinen včas uplatňovat právo na náhradu škody a právo na
vydání bezdůvodného obohacení a rovněž je povinen trvale
sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky, a
zabezpečit, aby nedošlo k promlčení nebo zániku práv z těchto
závazků.
Kraj
v zásadě nesmí ručit za závazky fyzických a právnických
osob vyjma případů, kdy jde o investice nebo úvěry, na nichž se
podílí stát, kraj nebo obce. V jiných případech je ručení
od počátku neplatné.
Záměr
kraje prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej
anebo poskytnout jako výpůjčku, je kraj povinen zveřejnit po dobu
nejméně 30 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu kraje
vyvěšením na úřední desce – bez toho je daný právní úkon
neplatný. Cena za úplatný převod má být stanovena ve výši
v místě a čase obvyklé, případná odchylka musí být
zdůvodněna. Výjimky platí pouze pro zvláštní případy, např.
pronájem příspěvkovým organizacím zřízeným nebo právnickým
osobám založeným krajem.
Podmiňuje-li
zákon platnost právního úkonu kraje předchozím zveřejněním,
schválením nebo souhlasem, opatří se listina osvědčující
splnění těchto podmínek doložkou, v níž bude potvrzeno, že
tyto podmínky jsou splněny. Právní úkony, které vyžadují
schválení zastupitelstva, popřípadě rady, lze učinit jen po
jejich předchozím schválení, jinak jsou tyto právní úkony
kraje od počátku neplatné.
Sestavování
rozpočtu a závěrečného účtu kraje a hospodaření s prostředky
tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů. Přezkum hospodaření krajů
upravuje zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření
územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí.
- 7. Volby do zastupitelstva kraje
Volby
do zastupitelstva kraje upravuje zákon o volbách do zastupitelstev
krajů. Právo volit i být volen má občan České republiky
hlášený k trvalému pobytu na území kraje, který alespoň
v druhý den voleb dosáhl 18 let. Funkce člena zastupitelstva
kraje je neslučitelná s funkcí vykonávanou na ministerstvu, jiném
ústředním orgánu státní správy nebo na orgánu státní správy
s celostátní působností, obsazovanou volbou, jmenováním nebo
ustanovováním, dále s funkcí vykonávanou zaměstnancem kraje,
zařazeným do krajského úřadu, zaměstnancem obce, zařazeným do
obecního úřadu, nebo zaměstnancem jiného než ústředního
orgánu státní správy, nejde-li o orgán s celostátní
působností, jsou-li tyto funkce obsazovány volbou, jmenováním
nebo ustanovováním a zároveň vykonává-li zaměstnanec takovou
funkci v orgánu, jehož územní působnost se alespoň zčásti
kryje s územní působností kraje. Funkce zastupitele je
neslučitelná i s funkcí statutárního zástupce právnické osoby
zřízené nebo založené krajem, anebo právnické osoby, v níž
má kraj majetkovou účast. Funkce člena zastupitelstva kraje je po
dobu jejího výkonu neslučitelná též s výkonem státní služby
podle služebního zákona.
Zastupitelstvo
je voleno na čtyři roky poměrným volebním systémem, který je
založen na modifikované D'Hondtově metodě (mírně preferuje
větší strany). Voliči mají možnost udělit až 4 preferenční
hlasy různým kandidátům na jedné kandidátce. Vstupní klauzule
pro politické strany, politická hnutí i koalice je 5%. Kandidovat
mohou jen politické strany, hnutí a jejich koalice. Ke vzniku
politické strany nejsou vyžadovány komplikované požadavky, mohou
tedy vznikat i regionální politické subjekty či tzv. sdružení
nezávislých, která často kandidují nejen na obecní úrovni, ale
i v rámci krajů.
(Text byl v obdobném znění publikován In: Průvodce krajského pravicového kandidáta 2012 nákladem CEVRO - Liberálně konzervativní akademie.)
Žádné komentáře:
Okomentovat